Zniesienie ochrony pomnikowej drzewa – bezczynność Rady Gminy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 sierpnia 2016 sprawy ze skargi M. Cz. na bezczynność Rady Gminy w przedmiocie zniesienia statusu pomnika przyrody:

I.                    zobowiązuje Radę Gminy do załatwienia wniosku M. Cz. z dnia (...) r. o zniesienie statusu pomnika przyrody w terminie 30 dni od daty doręczenia odpisu prawomocnego wyroku;

II.                 stwierdza, że bezczynność Rady Gminy nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa;

III.              zasądza od Rady Gminy na rzecz M. Cz. kwotę 597 (pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

 

Z akt sprawy wynika, że w dniu 29 czerwca 1993 r. Rada Gminy podjęła uchwałę nr (...) w sprawie wprowadzenia indywidualnej ochrony przyrody. W § 1 tej uchwały Rada uznała za pomnik przyrody grupę czterech jesionów wyniosłych (fraxinus excelisior) rosnących w miejscowości S., położonych w obrębie nieruchomości gruntowej oznaczonej w ewidencji gruntów pod numerem 36, stanowiącej obecnie własność skarżącej.

Skarżąca wyjaśniła, że w dniu 2 października 2015 r. poinformowała Wójta Gminy S., iż wskazane wyżej jesiony są w bardzo złym stanie (obumierają) i stwarzają zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi, ruchu drogowego oraz dla maszyn rolniczych pracujących na polu. W piśmie tym strona zwróciła się również do Rady Gminy z prośbą o podjęcie odpowiednich działań w niniejszej sprawie, to jest o podjęcie uchwały w sprawie zniesienia statusu pomnika przyrody.

Skarżąca podkreśliła, że pomimo uzyskania przez Gminę - w toku postępowania - dokumentacji, potwierdzającej zasadność zniesienia statusu pomnika przyrody wskazanych powyżej drzew, Rada Gminy do chwili obecnej nie podjęła stosownej uchwały. W związku z tym strona zażądała stwierdzenia bezczynności Rady Gminy oraz zobowiązania jej do podjęcia uchwały w tej sprawie.

W odpowiedzi na to pismo Wójt (...) wystąpił do uprawnionego rzeczoznawcy o wykonanie opinii fitosanitarnej wyżej wskazanych drzew. W skierowanym do skarżącej piśmie z dnia 15 października 2015 r. Wójt, powołując się na otrzymaną w dniu 14 października 2015 r. opinię sporządzoną przez rzeczoznawcę do spraw ochrony środowiska K. S., wskazał, że jesiony kwalifikują się do wycinki. Poinformował również, że Urząd Gminy przygotowuje uchwałę o zniesieniu statusu pomników przyrody.

W dniu 23 października 2015 r. Wójt (...) zwrócił się z prośbą do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w L. Wydział Terenowy w Z. (dalej także: RDOŚ) o uzgodnienie projektu uchwały w sprawie zniesienia formy ochrony przyrody - pomnika przyrody.

RDOŚ postanowieniem z dnia 12 listopada 2015 r., znak: (...), uzgodnił projekt uchwały Rady Gminy w sprawie zniesienia statusu pomnika przyrody czterech drzew z gatunku jesion wyniosły o obwodach pni wynoszących 310 cm, 337 cm, 330 cm i 262 cm, rosnących na działce skarżącej.

W dniu 5 stycznia 2016 r. skarżąca wezwała Radę Gminy do usunięcia naruszenia prawa poprzez podjęcie uchwały w sprawie zniesienia statusu pomnika przyrody wskazanych wyżej drzew.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie Rada Gminy w piśmie z dnia 1 lutego 2016 r. poinformowała skarżącą, że w dniu 29 grudnia 2015 r. nie podjęła dotychczas uchwały w tej sprawie, uzależniając jej podjęcie od stanowiska mieszkańców sołectwa (...). Organ poinformował również stronę, że w dniu 20 stycznia 2016 r. odbyło się zebranie wiejskie, na którym mieszkańcy wypowiedzieli się w niniejszej sprawie oraz, że opinia mieszkańców wsi wraz z pismem skarżącej zostanie przedstawiona do rozpatrzenia na najbliższej sesji Rady Gminy.

M. C. (skarżąca) wniosła w dniu 18 kwietnia 2016 r. skargę na bezczynność Rady Gminy polegającą na niepodjęciu uchwały w sprawie zniesienia statusu pomnika przyrody czterech drzew z gatunku jesion wyniosły, rosnących na działce nr (...) w miejscowości S., na terenie Gminy S..

W odpowiedzi na skargę Wójt (...), reprezentujący Radę Gminy, wniósł o jej oddalenie, wyjaśniając, że organy gminy - wbrew twierdzeniom skarżącej - nie pozostawały w bezczynności w niniejszej sprawie, albowiem wniosek strony dotyczący zniesienia statusu pomnika przyrody omawianych drzew był przedmiotem obrad Rady Gminy w dniu 21 marca 2016 r.

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uznał, że skarga jest zasadna

 

Skarga dotyczy przede wszystkim bezczynności organów gminy w zakresie działalności uchwałodawczej i to w zakresie, w jakim przepisy prawa nakładają na organy jednostki samorządu terytorialnego obowiązek podjęcia stosownych uchwał, zarządzeń.

Nie budzi przy tym wątpliwości, że składając skargę w niniejszej sprawie skarżąca nie była zobowiązana do zachowania terminu 30 dni( określonego w art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2016 r. poz. 718)

Niekwestionowanym jest również, że podczas sesji Rady Gminy, która odbyła się w dniu (...) Kultury w S., przedstawiony został projekt uchwały w sprawie pozbawienia statusu pomnika przyrody na terenie Gminy S.. Poza sporem jest jednak, iż Rada Gminy nie podjęła wówczas uchwały o pozbawieniu statusu pomnika przyrody opisanych wyżej drzew ani uchwały o odmowie zniesienia tej formy ochrony przyrody. Z protokołu z wspomnianej sesji Rady Gminy wynika, że obecni na sesji Rady głosowali jedynie przeciwko podjęciu uchwały w tym przedmiocie.